Normkritisk pedagogik
I detta avsnitt lär vi oss mer om hur en normkritisk pedagogik kan förverkligas och förändra undervisningen. Lärares och pedagogers situation har förändrats. Dagens lärare förmedlar inte längre färdiga kunskaper utan ska aktivt stödja studentens i dennes lärandeprocess. Det handlar om att vägleda och handleda studenter. Den normkritiska pedagogiken är ett exempel på ett främjande arbete som kan bidra till att behålla studenter vid högskolan, förbättra deras studieresultat och förebygga trakasserier. För att integrera ett normkritiskt perspektiv behöver läraren arbeta med sig själv, sin didaktik och hur studenterna interagerar.
4.1 Vikten av självreflektion
Vikten av självreflektion
Vi är alla medskapare i de processer som upprätthåller normer. Genom att anamma ett normkritiskt förhållningssätt kan vi bli medvetna om hur våra föreställningar om människor och grupper har betydelse i alla möten. Den normkritiska pedagogiken utgår från att våra föreställningar om människor och grupper har betydelse i undervisningssituationer.
Normkritisk pedagogik innebär i korthet att skifta fokus från de som avviker från normerna och i stället fokusera på de normer och maktstrukturer som skapar exkludering, ett vi-och-de-tänkande och diskriminering. De som tillhör en viss norm får tillgång till privilegier. För dessa kan det vara svårt att se sin egen maktposition och sina privilegier. De flesta studenter inom högskolan är studievana och kommer från familjer med akademisk bakgrund och särskilda sociala nätverk. Då kan det vara svårt att se att alla inte har samma utgångspunkter och fördelar som de själva har i den normerande gruppen.
Att bedriva en normkritisk undervisning kan innebära att bli medveten om att du som lärare stundtals bemöter och bekräftar studenter på ett olämpligt sätt och se maktrelationen.
4.2 Tänk igenom de didaktiska valen
Tänk igenom de didaktiska valen
Målet för arbetet är att lägga upp undervisningen på ett sådant sätt att den passar alla. Tänk på att skapa en kultur där alla känner sig respekterade och välkomna, med hänsyn tagen till diskrimineringsgrunderna. Tillsammans med studenterna eller lärarkollegiet kan undervisningen granskas.
4.3 Notera hur studenterna agerar
Notera hur studenterna agerar
Ett moment i pedagogiken kan vara att få studenterna att utveckla en känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för andra utanför den närmaste gruppen. Att presentera förhållningsregler i början av kursen, alternativt ta fram sådana i samarbete med studentgruppen, är ett sätt.